ماهور

ماهور

وبلاگ شخصی حسین مثقالی
ماهور

ماهور

وبلاگ شخصی حسین مثقالی

بهشت رویایی

  

 

دل ندارد چرا شکیبایی 

از تو ای دلبر تماشایی 

 

            روز اول که دیدمت گفتم 

            نیست مانند تو  فریبایی 

 

                        چشم از دیدنت نشد سیراب 

                        چشمه     لایزال    زیبایی 

 

                                     این همه دوری از تو کافی نیست؟ 

                                      یا    بیا    یا    برو   به  تنهایی 

 

                                                    بی تو  از  زندگی  گریزانم 

                                                    کاش دستت به خون بیالایی 

 

                                     دل ازاین جهل و خودپسندی مُرد 

                                     زنده ام   کن  به  لطف  دانایی 

 

                        شعر می گویدم نه من او را 

                        به همین  سادگی و شیوایی 

 

            دل من خون شد و نمی گویم 

            دست بردار از این دل آرایی 

 

تا که خورشید قبله گاهم شد 

در بهشتم ٬  بهشت رویایی 

 

 

نظرات 10 + ارسال نظر
شیوا فرازمند جمعه 23 مهر 1389 ساعت 05:05 ب.ظ http://www.sanva.blogfa.com

سلام
شعر دو پست اخیرتان را با هم خواندم..دروغ است اگر بگویم لذتی نبردم...
بسیار احساس خوبی ایجاد کرد و تصاویر وتعابیر دلنشینی در هر دو اثرتان هست که می توان گفت از نقاط قوت اشعر دو پستتان هستند اما با اینهمه از نظر ساختار و پرداخت زبانی هنوز جای کار دارند.

شعر پست قبلی بسیار زیبا شروع شده.می توان گفت که زبان به روز تری هم نسبت به برخی اشعار پیشینتان دارد و قطعا در چند بیت آن هم کهنگی زبانی وجود ندارد اما در بیت" دلم بردی به مژگان سیاهت

از این دلدادگی غرق ثوابم "

شاید بهتر می بود ترکیب به روز تری استفاده می کردید.کهنگی زبان فقط مربوط به واژه ها نیستند.گاه ترکیبات و تشبیهات هم می توانند به علت کثرت استفاده به همان شکل خصوصا استفاده ی فراوان در اشعار قرن های پیش جزو زبان کهن تلقی بشوند.
برای مژگان می توانستید صفت دیگری بیاورید.صفتی که ساخته ی ذهن خودتان باشد.نه استفاده ی همان فرمی از ترکیبات از پیش ساخته شده.به خصوص که مژگان در 99 در صد افراد جامعه سیاه است و آوردن صفت سیاه برای مژگان مسئله ی ساختار شکن شده ای نیست.
یا "درد بی درمان"
چقدر استفاده شده؟ چقدر تکرار شده و همین تکرار ها باعث می شود شعرتان به نظر نو نباشد.مثلا اگر می نوشتید"درد جانسوزی" یا "درد بی پایان" به دلیل کمتر استفاده شدن در اشعار گذشتگان قابل قبول تر می شد.یا هر صفت دیگری که خودتان بیابید و بر همان وزن باشد و معنی نیز عمیق بشود.

اما به طور کل بیت های خوب و قابل توجهی نیز دارد که بسیار لذت بخش هستند.

با سلام
از توجه و عنایت شما و همین طور نقد استادانه تان کمال تشکر را دارم.
شاد باشید

شیوا فرازمند جمعه 23 مهر 1389 ساعت 05:15 ب.ظ

یکی از نقاط قوت شعر اخیرتان ارتباط عمودی خوب و موفق آن است.حالتی روایی دارد که مخاطب را دنبال خودش می کشد تا به عمق احساس شاعر برسیم.
شعر بهشت رویایی از حیث زبان هم در موقعیت قابل قبولی قرار گرفته..شاید اگر " دلبر" اول شعر هم جایگزین دیگری می داشت بهتر می بود اما انگار با همین " دلبر " قشنگ تر شده.چون یک نوع طنز شیرین هم در همان ابتدا احساس می شود.من از شعر بهشت رویایی هم لذت بردم.
از نظر معنایی هم مثل اشعار قبلی تان خوب و قوی ست.
و از نظر زبانی هم نشان می دهد که شاعر دارد زبان را می شناسد و این شناختن در ناخودآگاه شاعر اتفاق افتاده.در حقیقت همان حالتی که انتظار داریم و جوشش شعر همراه با ساختار زمانی درست صورت گرفته.طبیعی ست که به مرور به روز تر نیز خواهد شد.
مسئله ی دیگر وزن شعر است.من توصیه می کنم از وزن های ترکیبی هم استفاده بکنید.وزن های ترکیبی این قابلیت را دارند که زبان امروز را به راحتی در خود جای می دهند و شاعر را وادار می کنند که به روز تر بسراید.
برایتان دنیا دنیا موفقیت آرزومندم منتظر اشعار دیگر شما هستم ؛بی صبرانه...

با سلام مجدد
ممنون و باز هم ممنون
موفق باشید

محمود شنبه 24 مهر 1389 ساعت 12:24 ق.ظ http://bidagh.blogsky.com

سلام
خیلی استادانه شعر می گید،ولی من اونچه که دلم می گه و شعرم می گه رو روی کاغذ میارم.
از حضورتون هم کمال تشکر رو دارم،موفق باشید

باران عشق شنبه 24 مهر 1389 ساعت 03:07 ق.ظ http://www.baraneeshgh.blogsky.com

سلام دوست عزیز
مثل همیشه زیبا از خوندنش لذت بردم مرسییییییییی
همیشه موفق باشید و شاد

فهیمه شنبه 24 مهر 1389 ساعت 07:31 ق.ظ http://farjam2009.blogfa.com

سلام دوست من

مثل همیشه زیبا و دلنشین بود

با آرزوی موفقیت

کفشدوزک شنبه 24 مهر 1389 ساعت 02:14 ب.ظ http://www.kafshd0000zak.blogfa.com

بنشین به پای حرف های قلبی که دیگر همدمت نیست

این شعر مثل شعر آخر که بار قبلی دادمت نیست


سلام
این شعر آخرمه . به روزم و منتظر حضورتون و نظرتون
رمز: mina

عسل یکشنبه 25 مهر 1389 ساعت 02:49 ب.ظ

خیلی قشنگ بود واقعا لذت بردم

فکری پنج‌شنبه 29 مهر 1389 ساعت 04:30 ق.ظ http://www.sherenab.com

شاعر و نویسنده گرامی سایت شعر ناب شما را صمیمانه دعوت به همکاری می نماید.موفق درخوبی و احسان و افراغ اندیشه باشید.http://www.sherenab.com

مرعشی جمعه 30 مهر 1389 ساعت 06:31 ب.ظ http://sajjadmarashi.blogfa.com

سلام
بسیار زیبا بود

کفشدوزک شنبه 1 آبان 1389 ساعت 12:26 ب.ظ http://kafshd0000zak.blogfa.com

لینکتون کردم

ممنونم.
منم شما رو لینک می کنم.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد