ماهور

ماهور

وبلاگ شخصی حسین مثقالی
ماهور

ماهور

وبلاگ شخصی حسین مثقالی

دو خواهر رفتند خانه بخت!!

 

 مقدمه: چند وقت بود می خواستم مطالب وبلاگ فیلمنامه را که جایی برای معرفی طرحها و فیلمنامه های سینمایی و تلویزیونی ام بود به این وبلاگ منتقل کنم و عنوان وبلاگ شخصی ام را بر آن بگذارم اما هر بار فرصت نمی شد تا اینکه فرصت مغتنمی در یکی از مسافرتهایم پیش آمد واین کار را شروع کردم.  

در ادامه سومین مطلبی را که در وبلاگ فیلمنامه نوشتم برایتان نقل می کنم. بقیه را هم به مرور منتقل خواهم کرد.

 
 
دلم می خواست این مطلب را بعد از اکران فیلم دو خواهر بنویسم اما به دلایل مختلف نشد. شاید هم نوشتنش بعد از حدود سه ماه جای تعجب باشد اما به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.  

دو خواهر فیلمی کمدی بود که به نویسندگی من و همسر عزیزم شعله نیک روش و به کارگردانی محمد بانکی در سال 87 در اصفهان ساخته شد و در اکران عید فطر سال 88 در تهران و شهرستانها به روی پرده رفت. محمد رضا گلزار ، نیکی کریمی ، الناز شاکر دوست ،‌حامد کمیلی و مهرنوش بختیاری از بازیگران اصلی فیلم بودند و فیلم با فروش یک میلیارد و اندی میلیون تومان عضو باشگاه میلیاردی ها شد.  

ماجرای فیلمنامه و فیلم دو خواهر به سال 85 برمی گردد. آقای بانکی فیلمنامه ای به نام آقابالاسر از من خوانده و پسندیده بود. مدتی وقت صرف کردیم تا به قول ایشان آماده ارائه به ارشاد شود. چون در فیلمنامه من کمی بی پروایی وجود داشت و موضوعش به قول معروف ملتهب بود. فیلمنامه تغییر یافته آماده شد اما ارشاد پروانه ساخت نداد! 

کمی بعد آقای بانکی با من تماس گرفت و گفت فیلمی سراغ نداری که بشود آن را آداپته کرد؟ (آداپته عبارت محترمانه کپی کردن است!) من زیاد مایل به این کار نبودم ولی ایشان به درستی گفتند  که همه دارند در سینما این کار را می کنند. منتها بعضی می پیچانند تا معلوم نشود بعضی هم علنی این کار را انجام می دهند. من قبول کردم. مدتی قبلش من فیلمی به نام دو تا زیاده (Tow Much) دیده بودم که دوست عزیزم آقای گلبهار به من معرفی کرده بود. آن را به آقای بانکی دادم و ایشان بلافاصله پسندید. طرحی از روی آن نوشتیم و ارشاد هم بلافاصله پروانه ساختش را صادر کرد! 

صحنه های غیر اخلاقی فیلم را در آوردیم و به جایش خواستگاری گذاشتیم و یک روانشناس وارد داستان کردیم تا قهرمانهای مشکلدار فیلم را راهنمایی کند. بقیه داستان تقریباً‌همان است که در فیلم خوش ساخت دو تا زیاده بود و مایی که وارد این ورطه شده بودیم دلیلی برای عوض کردنش نمی دیدیم!  

در زمان اکران فیلم بر خلاف تصورم کسی به کپی بودن فیلم گیر نداد و حتی با عباراتی مثل یک کپی تر و تمیز ، به نظرم از آن تقدیر هم کردند. بلکه بیشتر نقدهای به قول معروف منفی متوجه کارگردانی بود که چون من کارگردان فیلم نیستم جوابی به آنها نمی دهم. 

به هر حال به نظرم تجربه جالبی بود و من از آن خیلی چیز یاد گرفتم. امیدوارم شما هم . . . 

در ادامه متن کامل و نهایی فیلمنامه دو خواهر را در قسمت ادامه مطلب درج می کنم. ضمناً‌ منتظر CD وDVD فیلم در نوروز 89 باشد.  

 15 اسفند 1388 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد